متن كامل خبر
موفقیت دانشمندان به تولید نانومس با استحکامی چهار برابر مس معمولی

تاريخ خبر :  26/12/1387 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  919

 با کوچک‌تر شدن ساختارهای مس، استحکام آن افزایش می‌یابد؛ اما زمانی که اندازه‌ی ساختارها کوچک‌تر از 15 نانومتر باشد فلز به‌شکلی غیرمنتظره شروع به نرم شدن می‌کند.

موفقیت دانشمندان

به تولید نانومس با استحکامی چهار برابر مس معمولی







 با کوچک‌تر شدن ساختارهای مس، استحکام آن افزایش می‌یابد؛ اما زمانی که اندازه‌ی ساختارها کوچک‌تر از 15 نانومتر باشد فلز به‌شکلی غیرمنتظره شروع به نرم شدن می‌کند.

 

محققان نشان داده‌اند می‌توان فلز مسی تولید کرد که در عین حفظ انعطاف‌پذیری، استحکام آن چهار برابر مس تجاری باشد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از آن‌جایی که رسانایی الکتریکی و حرارتی این نوع از مس هم‌چنان خوب است می‌توان از آن برای تولید رساناهای الکتریکی استفاده کرد که از استحکام مکانیکی بالایی برخوردارند.

استحکام یک فلز به میکروساختار آن بستگی دارد؛ هرچه میکروساختار یک فلز کوچک‌تر باشد استحکام آن بیش‌تر است. اما ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا این قاعده‌ی بنیادی در مورد ساختارهای بسیار کوچک نیز صدق می‌کند؟

دانشمندان مواد در سراسر دنیا با این چالش مواجه بوده‌اند؛ حال یک گروه پژوهشی مشترک از محققان چینی و دانمارکی پژوهش‌هایی انجام داده‌اند که منجر به درک بیش‌تر ما از این موضوع شده است.

نتایج به‌دست آمده از نظر علمی بسیار مهم هستند اما در عین حال از نظر فناوری نیز جالب هستند.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت با کوچک‌تر شدن ساختارهای مس، استحکام آن افزایش می‌یابد؛ اما زمانی که اندازه‌ی ساختارها کوچک‌تر از 15 نانومتر باشد فلز به‌شکلی غیرمنتظره شروع به نرم شدن می‌کند.

با استفاده از مطالعه‌های میکروسکوپی که روی این ساختارها انجام شده است فرایندهای فیزیکی‌ای شناسایی شده‌اند که منجر به این نرم شدن غیرعادی می‌شوند.

نانوفلزهای ابرسخت برای ادامه‌ی این پروژه‌ی پژوهشی مشترک، ایده‌ال بوده و به‌کارگیری آن‌ها در کاربردهای عملی بسیار نویدبخش است.

نتایج این تحقیق در شماره‌ی 30 ژانویه‌ی 2009 در مجله‌ی «ساینس» (Science) منتشر شده است.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت