متن كامل خبر
جاذب جدید فلز کادمیم

تاريخ خبر :  28/12/1387 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1960

 «کادمیم» یک نوع فلز سنگین و یکی از آلودگی‌های مهم محیط زیست و صنایع است.

 جاذب جدید با استفاده از کربن فعال شده با حفره‌های نانو و با «آلژینات سدیم» - که از جلبک «سارگاسوم» یا «لامیناریا» به‌دست می‌آید - تهیه می‌شود.

جاذب جدید فلز کادمیم







 «کادمیم» یک نوع فلز سنگین و یکی از آلودگی‌های مهم محیط زیست و صنایع است.

 جاذب جدید با استفاده از کربن فعال شده با حفره‌های نانو و با «آلژینات سدیم» - که از جلبک «سارگاسوم» یا «لامیناریا» به‌دست می‌آید - تهیه می‌شود.

 

یک دانشجوی کارشناسی ارشد موفق به ساخت جاذب جدیدی برای جذب فلز «کادمیم» موجود در آب شد.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، «معصومه مهربان» دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی پس از یک‌سال کار آزمایشگاهی موفق به‌ثبت این جاذب جدید شد.

این جاذب با عنوان اختصاصی «جی. ام. ای. سی. 87» (GM-AC-87) معرفی شده است.

مدیر گروه شیمی دریای دانشکده‌ی علوم و فنون دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نام‌گذاری سال 1387 به‌عنوان سال «نواوری و شکوفایی» گفت: ساخت این جاذب یک نواوری در علم شیمی دریا است و کمک زیادی به جذب فلزهای سنگین از آب می‌کند.




دکتر «حسین غفوریان» افزود: مطالعه‌های اولیه بر روی فلز «کادمیم» - که یکی از آلودگی‌های مهم محیط زیست است - انجام شده و نشان‌دهنده‌ی جذب بالای این عنصر توسط جاذب «جی. ام. ای. سی. 87» (GM-AC-87) است.

وی خاطرنشان کرد: فلزهای زیادی در آب دریا وجود دارد که جذب آن‌ها از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست و دانشمندان برای پیدا کردن راهی تلاش می‌کنند که با هزینه‌ی کم‌تری بتوان این فلزات را جذب کرد.

استاد راهنمای این دانشجوی پژوهشگر - با تأکید بر این‌که در آب دریا، فلزهای گران‌بهایی مانند: طلا، نقره، مس، جیوه و حتی اورانیوم وجود دارد - گفت: ساخت جاذب‌هایی که بتواند با هزینه‌ی کم‌تری این فلزها را جذب کنند از اهمیت خاصی برخوردار است.

«غفوریان» جداسازی و فناوری جداسازی مواد را یکی از مهم‌ترین شاخه‌های علم جهان دانست و افزود: در حال حاضر با روش‌های مختلف شامل نانو و نانوتکنولوژی و فناوری‌های دیگر جداسازی‌ها انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: در این روش‌ها تولید در ظرفیت بالا، ارزانی و صرفه‌ی اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار است که دانشمندان و مدیران صنایع به‌دنبال دستیابی به آن‌ها هستند.

مدیر گروه شیمی دریای دانشکده‌ی علوم و فنون - با اشاره به این‌که «کادمیم» یک نوع فلز سنگین و یکی از آلودگی‌های مهم محیط زیست و صنایع است - گفت: جاذب جدید با استفاده از کربن فعال شده با حفره‌های نانو و با «آلژینات سدیم» - که از جلبک «سارگاسوم» یا «لامیناریا» به‌دست می‌آید - تهیه می‌شود.

وی تأکید کرد: ویژگی این جاذب - که به‌شگل گلوله ساخته می‌شود - استفاده از مواد دریایی در تولید آن است که ارزان و در سطح بسیار زیاد دردسترس است.

«غفوریان» در پایان با اشاره به این‌که یک مقاله‌ی علمی، پژوهشی از این موضوع تهیه شده و یک مقاله نیز در همایش ملی یافته‌های نوین شیمی در صنعت و پزشکی در دانشگاه آزاد شهری مورد قبول واقع شده گفت: به‌زودی در خصوص این نواوری مقاله‌ای برای درج در مجله‌ی «مؤسسه‌ی اطلاعات علمی» (ISI) ارسال خواهد شد و کارهای ثبت رسمی آن نیز دردست پیگیری است.


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت