متن كامل خبر
ساخت حسگرهای گازی با حساسیت و پایداری بالا

تاريخ خبر :  9/2/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  724

 ساختن حسگرهای گازی - که هم حساسیت بالایی داشته و هم در درازمدت از پایداری بالایی برخوردار باشند - چالش‌برانگیز بوده اما غیرممکن نیست.

ساخت حسگرهای گازی

با حساسیت و پایداری بالا







 ساختن حسگرهای گازی - که هم حساسیت بالایی داشته و هم در درازمدت از پایداری بالایی برخوردار باشند - چالش‌برانگیز بوده اما غیرممکن نیست.

 

محققان «مؤسسه‌ی ماشین‌های هوشمند» (Hefei Institute) در «آکادمی علوم چین» (Chinese Academy of Sciences) از نانومواد تک‌بلوری حفره‌ای به‌عنوان واحدهای ساختمانی یک حسگر گازی (Gas Sensor) استفاده کرده‌اند که حساسیت و پایداری بالا را به‌طور هم‌زمان داراست.

به‌گزارش سایت «ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناور‌های نانو» به‌نقل از «نانوتک‌وب» (NanoTechWeb)، ساختن حسگرهای گازی - که هم حساسیت بالایی داشته و هم در درازمدت از پایداری بالایی برخوردار باشند - چالش‌برانگیز بوده اما غیرممکن نیست.

مطالعه‌های قبلی نشان داده‌‌‌اند که مواد حسگر چندبلوری از حساسیت بالا و پایداری پایینی برخوردارند. برعکس، مواد تک‌بلوری حساسیت پایین و پایداری بالایی دارند.

برای تولیدکنندگان سختی کار این است که تعادلی میان حساسیت بالا و پایداری خوب ایجاد کنند.

این گروه پژوهشی با استفاده از آنیل کردن (Anealing) «اتیلن دی‌آمین روی سولفور» ZnS(en)0.5 نانوصفحه‌هایی از «اکسید روی» تک‌بلوری با ساختار حفره‌ای ساخته‌اند.

جایگزینی «گوگرد» به‌وسیله‌ی اتم‌های «اکسیژن» (به‌جای تجزیه‌ی ترکیب آلی در ماده‌ی اولیه) به‌عنوان مکانیسم تشکیل «اکسید روی» پیشنهاد شده است.



این ورقه‌های «اکسید روی» به‌شکل ابزارهای حسگر گازی درامده و برای تشخیص «فرمالدیید» (Formaldehyde) و «آمونیاک» (گازهای آلاینده هوای درون خانه) استفاده شدند.

این حسگرها در بررسی‌های به‌عمل آمده به‌لطف ساختار خاص ورقه‌های «اکسید روی»، حساسیت بالا، زمان پاسخدهی، ترمیم سریع و پایداری بالا از خود نشان داده‌اند.

این نتایج نشان می‌دهد که امکان ساخت حسگرهای گازی مبتنی بر نانومواد تک‌بلوری حفره‌ای با حساسیت و پایداری بالا وجود دارد.

این تیم پژوهشی در حال توسعه‌ی ساختارهایی با ویژگی چندکارکردی بهبودیافته هستند.



































      منبع خبر : ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري‌هاي نانو

بازگشت