متن كامل خبر
آیا می‌دانید آشپزی علم شیمی است؟

تاريخ خبر :  7/3/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1849

  شیمی کلید درک این است که در آشپزخانه چه کارهایی درست و چه کارهایی اشتباه هستند

آیا می‌دانید آشپزی علم شیمی است؟   ‌‌
 ‌‌
 

 

شیمی کلید درک این است که در آشپزخانه چه کارهایی درست و چه کارهایی اشتباه هستند

یک متخصص بیوشیمی و در عین حال آشپز تشریح می‌کند که آشپزی به تمامی درباره‌ی دانش شیمی است و دانستن چند واقعیت در این زمینه می‌تواند به سرآشپزها کمک کند که دریابند چرا برخی از دستورات طبخ غذایی آن‌ها اشتباه از آب در می‌آید.

به گزارش ایسنا، از آنجا که آشپزی اساساً مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی است، دانستن برخی از اصول پایه‌ای در علم شیمی می‌تواند کمک کند تا آشپز خوبی باشیم. حتی بهترین دستورالعمل‌های پخت غذا هم ممکن است، گاهی به طور وحشتناکی اشتباه شوند.

یک دانشمند‌ آمریکایی که سر آشپز هم هست، در این‌باره می‌گوید: با داشتن دانش و اطلاعات اندکی از شیمی می‌توان بهتر آشپزی کرد. «شرلی کوریهر» که در گذشته دانشمند‌ بیوشیمی بوده و اکنون به‌عنوان یکی از علائق زندگی‌اش به شغل سرآشپزی مشغول است، می‌گوید: شیمی کلید درک این است که در آشپزخانه چه کارهایی درست و چه کارهایی اشتباه هستند.

طبخ مواد غذایی مختلف مانند گوشت و یا سبزیجات هر کدام واکنش‌های شیمیایی مربوط به خود را دارند. وی توصیه می‌کند دانستن دانش شیمی و بهره‌گیری از آن در آشپزی برای سلامت نیز مفید است.

برای مثال طبخ غذا برای طولانی مدت کار مناسبی نیست، چون باعث می‌شود از ماده‌ی در حال طبخ - اغلب از سبزیجات - اسید آزاد شود که خواص غذا را تغییر می‌دهد.

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت