متن كامل خبر
آغاز به كار نخستين تلسكوپ بزرگ در جنوب آفريقا

تاريخ خبر :  23/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  946

قاره آفريقا كه تاكنون از داشتن يك تلسكوپ بزرگ حرفه‌اي محروم مانده بود و بر همين اساس همه اخترشناسان را از تصاويري محروم ساخته بود كه امكان تهيه آنها تنها از اين منطقه در نيمكره جنوبي فراهم بود، اكنون به همت يك كنسرسيوم بين‌المللي، به نخستين تلسكوپ خود مجهز شده است.

تلسكوپ جديد كه بزرگترين دستگاه نوري در نيمكره جنوبي است "تلسكوپ بزرگ جنوب آفريقا ‪ "The Southern African Large Telescope‬نامگذاري شده كه با حروف اختصاري "سالت ‪ " SALT‬مشخص مي‌شود.

اين تلسكوپ ‪ ۱۱‬متري در نزديكي صحراي مشهور كالاهاري نصب شده است. كار ساخت اين تلسكوپ كه يك دوجين موسسه علمي در آن سهيم بوده‌اند پنج سال به طول انجاميده است.

سالت به رغم ابعاد بزرگش تنها ‪ ۳۰‬ميليون دلار هزينه در بر داشته‌است. يك علت اين امر آن ست كه آينه اوليه يا اصلي اين تلسكوپ از ‪ ۹۱‬صفحه منعكس كننده به شكل شش ضلعي ساخته شده كه در جاي خود ثابتند و برخلاف تلسكوپهاي مدرن كنوني قابليت مانور به نحو مجزا و تك تك ندارند.

به اين ترتيب اين تلسكوپ قادر نيست مسير حركت اشيا و اجرام را در پهنه آسمان تعقيب كند و تنها مي‌تواند نوري را كه در ميدان ديد آن قرار مي گيرد دريافت دارد.

اخترشناسان اميدوارند تلسكوپ سالت كه از يك دوربين ديجيتالي ساختن آفريقاي جنوبي و يك طيف نگار ديجيتالي ساخت مشترك زلاند نو و آمريكا برخوردار است، پنجره تازه و بي‌نظيري را به اسمان نيمكره جنوبي براي آنان بگشايد.


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت