متن كامل خبر
تغییر اندازه‌ی جوندگان با تغییرات آب و هوایی

تاريخ خبر :  16/5/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  583

  تغییر در اندازه و شکل جوندگان پستاندار در کم‌تر از یک قرن روی داده و اکثر این تغییرات به دلیل بروز تغییرات ناخوشایند جوی طی این چند دهه به وقوع پیوسته است

تغییر اندازه‌ی جوندگان با

تغییرات آب و هوایی

 


  ‌‌
 

 

تغییر در اندازه و شکل جوندگان پستاندار در کم‌تر از یک قرن روی داده و اکثر این تغییرات به دلیل بروز تغییرات ناخوشایند جوی طی این چند دهه به وقوع پیوسته است

محققان علوم جانوری طی تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتند که تغییر در اندازه‌ی سر و کل بدن جوندگان طی سال‌های متوالی ارتباط مستقیمی با تغییرات جوی و ورود آلاینده‌های صنعتی به داخل جو دارد.

به گزارش ایسنا، «الیور پرگاس» ، استادیار دانشگاه «ایلینویز» در امریکا گفت:‌ تغییر در اندازه و شکل جوندگان پستاندار در کم‌تر از یک قرن روی داده و اکثر این تغییرات به دلیل بروز تغییرات ناخوشایند جوی طی این چند دهه به وقوع پیوسته است. وی افزود: نمونه‌ی خون، ‌ادرار، جمجمه و دیگر اعضای بدن جوندگان که توسط محققان در اکثر کشورهای جهان نظیر افریقا، امریکای لاتین و آسیا جمع‌آوری شده است، به محققان و پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا با انجام آزمایشاتی بر روی این نمونه‌ها میزان تغییرات در این جانداران را یافته و عامل اصلی بروز این تغییرات را بیابند.

در این تحقیقات که توسط دانشگاه «ایلینویز» در شیکاگو صورت گرفت این موضوع مشخص شد که تغییرات مذکور در شکل و اندازه‌ی جوندگان طی 80 سال اخیر 50 تا 75 درصد افزایش یافته است.

با این حال در تمامی تحقیقاتی که توسط دانشمندان علوم جانوری صورت گرفته، بروز تغییرات ناخوشایند جوی، ورود آلاینده‌های صنعتی به جو و تغییرات آب و هوایی عامل اصلی و مهم در تغییر شکل جوندگان شناخته شده است.

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت