متن كامل خبر
ساخت نانوابزار مینیاتوری برای اندازه‌گیری اتم‌های منفرد

تاريخ خبر :  16/5/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1267

  زمانی که بیماران مبتلا به این بیماری، غذاهای حاوی پروتیین گلوتن مصرف ‌کنند، دستگاه ایمنی بدن پاسخی را به صورت تخریب روده کوچک صادر می‌کند

ساخت نانوابزار مینیاتوری برای

اندازه‌گیری اتم‌های منفرد

 


  ‌‌
 

 

در این وسیله‌ی جدید برای اندازه‌گیری جرم یک مولکول کوچک، فرکانس لرزه در وسیله سنجش با فرکانس لرزه در شی یا مولکول مورد نظر در زمانی که به دستگاه متصل است، مقایسه می شود

دانشمندان با بهره‌گیری از فن‌آوری نانو یک گام دیگر به هدف ابداع روشی برای اندازه‌گیری جرم کوچک‌تری اتم‌ها در کائنات مانند اتم هیدروژن نزدیک شدند.

به گزارش ایسنا، محققان در امریکا موفق به ساخت نانوذراتی از جنس طلا شده‌اند که به‌عنوان ابزار مینیاتوری اندازه گیری عمل می کنند. پروفسور «جان سدار»، ریاضیدان دانشگاه «ملبورن» در این زمینه می گوید: تنها راه اندازه‌گیری اتم‌های بسیار کوچک در ابعاد اتم هیدروژن این است که ابزار اندازه‌گیری بسیار کوچک و ظریف در همان ابعاد ساخته شود.

در این وسیله‌ی جدید برای اندازه‌گیری جرم یک مولکول کوچک، فرکانس لرزه در وسیله سنجش با فرکانس لرزه در شی یا مولکول مورد نظر در زمانی که به دستگاه متصل است، مقایسه می شود؛ اما برای این اندازه‌گیری دقیق دستگاه باید تا حد امکان حساس باشد.

«سدار» می‌گوید هر چه میزان انرژی که از دستگاه خارج می شود کم‌تر باشد، وسیله‌ی مزبور حساسیت بیش‌تری پیدا می کند. هرچند اندازه‌گیری اتم هیدروژن هنوز عملا محقق نشده، اما محققان امیدوارند این تلاش‌ها برای ساخت نانوابزار اندازه‌گیری به زودی به نتیجه برسد.

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت