متن كامل خبر
در مدارس سراسر کشور؛

تاريخ خبر :  13/7/1394 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  5335


هم‌زمان با نام‌گذاری سال 2015 به نام سال جهانی نور؛
مسابقه دانش‌آموزی نور ابن هیثم در سطح مدارس کشور برگزار می‌شود.

مسابقه دانش‌آموزی نور ابن هیثم با محوریت فیلم کوتاه و به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد دانش‌آموزی نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) توسط دبیرخانه این جایزه در سطح مدارس کشور برگزار می‌شود.

درباره مسابقه
دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) در نظر دارد به‌منظور ایجاد زمینه رشد استعدادهای درخشان و ترسیم افق‌های جدید در اذهان جامعه دانش‌آموزی و مشارکت مراکز آموزشی، رویدادی را با عنوان «مسابقه دانش‌آموزی نور ابن‌هیثم» برگزار نماید.
موضوع این مسابقه بر اساس نام‌گذاری سال 2015 میلادی توسط یونسکو به نام سال جهانی نور (به مناسبت هزارمین سال تألیف کتاب المناظر ابن هیثم) در حوزه اپتیک و فوتونیک انتخاب شده است.
حوزه فعالیت شرکت‌کنندگان در این مسابقه، ساخت فیلم‌های کوتاه علمی یک‌دقیقه‌ای توسط گروه‌های دانش‌آموزی در مدارس و پژوهش‌سراها، پژوهشکده‌ها و مراکز آموزشی در حوزه نور، دانش، فناوری و کاربردهای آن خواهد بود.
درنهایت 2015 اثر برگزیده، روی سایت این رویداد در معرض دید جهانیان قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان برگزیده و مدارس پدیدآورنده آثار برتر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
به‌منظور ارج نهادن به تلاش شرکت‌کنندگان در این مسابقه، هدایای ارزنده‌ای به برندگان و مراکز آموزشی برگزیده اهدا می‌شود.
 
جایزه ابن هیثم
جایزه مسابقه دانش‌آموزی نور ابن هیثم پس از داوری دقیق توسط اساتید مجرب و متعهد به شرح زیر ارائه می‌شود:
1-     100 سکه تمام بهار آزادی به 100 دانش‌آموز برتر.
2-     نمایش دائمی 2015 فیلم برتر با زیرنویس انگلیسی و به نام تولیدکنندگان آثار بر روی سایت مسابقه.
3-     اهداء تجهیزات آزمایشگاهی به ارزش 10 میلیون تومان به 10 مرکز آموزشی یا پژوهش‌سرای برتر برای ایجاد فضای مناسب جهت تولید فیلم‌های علمی توسط دانش‌آموزان آن مرکز آموزشی یا پژوهش‌سرا.
 
اهداف
جایزه مصطفی (ص) در جهت تقویت بنیه علمی جهان اسلام در سطوح مختلف علمی، رویدادهای گوناگون را در سطوح دانش‌آموزی، دانشجویی تا سطوح بالای علمی پی‌ریزی نموده است که این مسابقه در جهت تقویت علمی سطح دانش‌آموزی، بنیان نهاده شده است و مهم‌ترین اهداف آن شامل موارد زیر است:
1-     توسعه آگاهی عمومی نسبت به رویداد جایزه مصطفی (ص).
2-     گامی در راستای ترویج علم.
3-     ایجاد یک نهضت علمی و اثرگذار در بین مدارس و دانش‌آموزان کشور.
4-     تحکیم خودباوری و ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی بین نوجوانان کشور.
5-     افتخاری جهانی برای جمهوری اسلامی ایران که بازتابی بزرگ خواهد داشت.
6-     اقدامی در راستای اجرای طرح شهاب.
7-     ارائه ایده‌ها و الگوهایی برای تغذیه محتوای تهیه‌کنندگان برنامه‌های علمی صداوسیما.
 
شرایط و نحوه ثبت نام
دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی در سراسر کشور می‌توانند با تشکیل یک گروه دو یا سه نفره و اعلام آمادگی در مسابقه تنها با ارسال یک ایمیل به آدرس noor@mustafaprize.org شامل نام گروه، نام مدرسه، پایه تحصیلی، شهر و استان محل تحصیل، در این مسابقه شرکت کنند. اطلاعات تکمیلی مسابقه شامل ضوابط دقیق ساخت فیلم‌ها (مدت، حجم، امکانات مجاز و محدودیت‌ها)، ضوابط داوری، راهنمایی‌های فنی و هنری، منابع ایده، مهلت و نحوه ارسال آثار، زمان‌بندی مراحل بعدی، انجام ثبت‌نام نهایی داوطلبان و دریافت بسته فیلم‌های راهنما نیز به آدرس ایمیل داوطلبان ارسال می‌شود.
 
عناوین
موضوع مسابقه شامل موارد بسیار متنوع و جذابی مانند: بازتاب نور از آینه‌های گوناگون، آینه‌های مرکب شامل: زیبابین و پریسکوپ، شکست نور و رفتار عدسی‌ها و منشور، مباحث مربوط به سایه و سایه‌های شگفت، ترکیب و تجزیه رنگ‌ها، پلاریزاسیون نور، تداخل و پراش نور، اندازه‌گیری طول موج و خطای بینایی است.
همچنین رفتار چشم و موارد زیستی، انجام آزمایش‌های نور توسط روبات‌ها، پدیده فوتوالکتریک و فوتونیک مانند: مخابرات نوری و صدای لیزری، فیبر نوری و دانش و فناوری تصویربرداری نیز در دیگر موضوعات مسابقه به شمار می‌رود.
 
پشتیبانی فنی
پشتیبان فنی مسابقه، امکانات و تجهیزات لازم برای انجام آزمایش‌ها و فعالیت‌های علمی و فناورانه مرتبط با موضوع موردنظر گروه‌های دانش‌آموزی را معرفی می‌کند و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی جایزه مصطفی (ص) به نشانی www.mustafaprize.org مراجعه نمایند.


     

بازگشت